Innowacja „Lektura zamknięta w pudełku” - 2023-2026
Pomysł „Lektura zamknięta w pudełku” realizowany jest na lekcjach języka polskiego poświęconym omawianiu lektur szkolnych w a także podczas powtórek do egzaminu ósmoklasisty. Innowacja pedagogiczna sprawia, że lekcje są urozmaicone, ciekawsze , bardziej atrakcyjne dla uczniów. W przyjemny, nowatorski sposób zapamiętują i utrwalają znajomość lektur szkolnych .
„Lektura zamknięta w pudełku” czyli sposób na pracę
z lekturą.
W kartonowym, ozdobionym i opisanym przez uczniów pudełku gromadzone są przedmioty, rekwizyty związane z lekturą (np. dzbanek, nóż, korona, maliny –„Balladyna” J. Słowackiego).Mogą one charakteryzować bohaterów lektury, przywoływać ważne wydarzenia i wątki. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie ich związku z lekturą poprzez własne spostrzeżenia i znajomość lektury. Pomysł ten realizowany jest w różny sposób: uczniowie sami przynoszą przedmioty zwiane z treścią lektury bądź nauczyciel przygotowuje je dla nich wcześniej. Wtedy siadamy w kręgu wokół „pudełka lekturowego” i losujemy „tajemnicze” przedmioty. Dany uczeń musi wyjaśnić związek wylosowanej przez siebie rzeczy z omawianym dziełem. W pudełku lekturowym mogą znajdować się nie tylko przedmioty, ale także zestawy pytań dotyczących lektury, ilustracje, obrazki, portrety bohaterów. Wtedy również uczniowie losują pytania/ilustracje/grafiki i za udzielenie właściwej odpowiedzi gromadzą plusy, które na koniec lekcji są podstawą oceny. W pudełku lekturowym znajdują się również koperty z zadaniami dla uczniów. Przykładowe zadania do zrealizowania: Przedstaw swój ulubiony fragment lektury…, Przedstaw ulubionego bohatera lektury, Wymyśl inne zakończenie lektury… Odegraj scenkę z lektury np. Balladyna sędziną.(Uczniowie, jak się okazało, uwielbiają się przebierać za postaci literackie).
Taka forma pracy z lekturą okazała się bardzo trafnym wyborem. Uczniowie chętnie angażują się w tok lekcji, lepiej i więcej zapamiętują a nawet „nudna” lektura szkolna zmienią się w wyjątkowe dzieło, którego bohaterowie stają się im bliżsi i dobrze znani. Ponadto losowanie pytań i zdobywanie plusów rozbudza w nich chęć rywalizacji i wzbudza emocje. Dodatkowym atutem „pudełek lekturowych” jest możliwość ich wykorzystania przy powtórkach przed egzaminem ósmoklasisty. Wszystkie materiały mamy zgromadzone w jednym miejscu, zawsze gotowe do wykorzystania. Dzięki „lekturze zamkniętej w pudełku” omawianie literatury szkolnej nie może być nudne!